Saturday, November 26, 2011

Maal Hijrah...Terimbau Amalan Lalu..

Dengan nama Allah s.w.t yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..


Apabila Matahari 26 November 2011 kian melabuhkan tirainya,dan bulan bersiap sedia untuk menggantikan tempat matahari...azan sayup-sayup kedengaran menandakan masuknya waktu maghrib dan bermulalah awal tahun iaitu Awal Muharam.Sedar tak sedar,rupa-rupanya aku telah masuk di awal bulan Islam.Ya Allah begitu pantas masa berlalu.Ketika aku dalam perjalanan pulang,terdengar di radio memutarkan bacaan doa sebelum masuknya waktu maghrib untuk doa akhir tahun.




petang 26 November melabuhkan tirainya...



Maksudnya:“Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad teriring keluarga serta sahabat baginda. Wahai Tuhanku, apa yang hamba perbuat sepanjang tahun ini berupa perbuatan perbuatan yang Engkau larang aku melakukannya, sedangkan aku belum bertaubat daripadanya dan Engkau tidak meredhai'nya dan tidak melupakannya, dan Engkaupun telah menyayangi aku setelah Engkau punya kuasa untuk menyiksaku, kemudian Engkau menyeruku untuk bertaubat setelah aku bermaksiat kepadaMu. Karena itu, aku mohon ampunan dariMu, maka ampunilah aku dengan Anugerah-Mu. Dan apa yang telah aku kerjakan ditahun ini adalah berupa perbuatan yang Engkau redhai dan Engkau janjikan pahala atasnya, Hamba mohon pada-Mu wahai Tuhanku, Dzat Yang Maha Mulia, yang memiliki Kebesaran dan Kemuliaan, agar Engkau terima amalan hamba dan jangan hendaknya Engkau putuskan harapan hamba dari-Mu, wahai Dzat Yang Maha Mulia. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad teriring keluarga serta sahabat baginda.”


*Saat mendengar dan megamati maksudnya,terasa sebak di dalam hati,mengimbau segala amalan-amalan,perilaku yang dilakukan sepanjang tahun ini.Adakah banyak???dan diterima Allah???adakah sikit????adakah mencukupi buat bekalan di akhirat kelak????Terlalu banyak rasanya noda-noda dalam diri ini.








Maksudnya:“Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad teriring keluarga serta sahabat beliau. Wahai Tuhanku, Engkau adalah Dzat Yang Maha Kekal, dahulu dan Awal. Hanya dengan anugrah dan kemurahan-Mu yang agung, telah datang tahun baru. Di tahun ini kami memohon pemeliharaan-Mu dari Syetan, kekasihnya dan balatentaranya, dan kami memohon pertolongan-Mu atas hawa nafsu yang mengajak kepada kejelekan, dan kami memohon kesibukan dengan perbuatan yang dapat mendekatkan diri kami kepada-Mu wahai Dzat yang memiliki kebesaran dan kemuliaan. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad teriring keluarga serta sahabat beliau.”




*Apabila:masuknya waktu maghrib menandakan tahun 1432H melabuhkan tirainya,dan bermula lah 1433H sebagai tahun yang baru.Ya Allah,kuatkan semangat,azam ditahun yang baru ini sebagai hijrah ke arah yang lebih baik untuk mendapat keredhaanMu.Semoga Kau Permudahkan segala urusanku pada tahun ini Ya Allah dan semoga segala amalanku sebelum dan sesudah diterima olehMu....Semoga aku diberi perlindungan dan rahmatMu..Aminnnnn Ya Robbal a'laminn~..

No comments:

Post a Comment